De wereld van DAW’s en plugins

De wereld van DAW’s en plugins

Plugins en DAW’s zijn big business. Je wordt om de oren geslagen met de laatste nieuwe effecten, al dan niet emulaties van bestaande hardware, die zogezegd je sound fantastisch maken zonder al te veel moeite.

De eerste grote tip: laat je niet misleiden door al die onzin. JIJ maakt je sound fantastisch, niet de plugins. Als ik kon teruggaan in de tijd, zou ik mezelf zo’n 3000 (!)euro kunnen besparen door sommige plugins gewoonweg niet te kopen. Hieronder som ik even op wat voor elektronische muziek de moeite waard is, en wat niet. Uiteindelijk blijft het je eigen keuze.

Een tweede grote tip: teveel plugins leiden af. Tegenwoordig heeft elke DAW een reeks goede plugins, die voor het standaard werk zeker voldoende zijn. Producers maken toptracks met simpele standaard plugins. Zeker in het begin van je carrière kan je verder met de stock plugins. Wil je toch wat extra, lees dan zeker verder.

Een derde tip: let goed op welke plugin voor welke soort muziek gebruikt wordt. Vooral bij rock worden de emulaties van klassieke hardware gewaardeerd voor het extra ‘analoge’ randje dat ze aan je sound geven. Wat extra saturatie van een compressorplugin kan leuk zijn, maar vervalt vaak in het niets bij de distortion die je gebruikt bij de als EDM-producer. Toch zweren ook sommige EDM-producers bij deze software, hoewel ik benieuwd ben of ze bij een blinde test het verschil zouden kunnen horen tussen de compressie van hun favoriete en vaak dure plugin, en een simpele stock plugin uit een DAW.

WAVES

Waves, een Israëlisch bedrijf, was één van de eersten om op grote schaal third party plugins uit te brengen. Vooral hun limiters deden het goed, omdat je echte brickwall limiting enkel digitaal kan bekomen. Sinds een jaar of tien houden ze zich meer bezig met de emulatie van hardware. Hun grote hit was de SSL-emulatie. In dat pakket krijg je twee channelstrips aangeboden, de SSL-eq en een compressor. Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan vast. Rockproducers die al jaren werkten met de echte SSL waren verbaasd over de goede kwaliteit, maar we horen bijvoorbeeld Swedish House Maffia beweren dat ze uiteindelijk hun sound nog door een echte SSL jagen, want er is wel degelijk een verschil.

Vooral rockproducers vinden de plugins geweldig. Maar welke plugins zijn geschikt voor EDM, en bieden een meerwaarde? Ik heb zelf lange tijd met MaxxBass proberen te werken, maar die maakte mijn sound niet echt beter. Met EQ en distortion kom je in EDM veel verder. RBass daarentegen was dan weer wel ok, in sommige gevallen kan je op die manier je bass echt naar voren halen, vooral de sub. De compressors? De SSL is ok. Je ziet hem vaak op de masterchain van een drumbuss staan, omdat hij de drums aan elkaar zou lijmen: je hele track of alles wat je door de buss stuurt volgt nu dezelfde dynamiek. Toch is ‘The Glue’ volgens mij een beter alternatief, die zit trouwens gratis bij de Ableton Live Suite. De channelstrip van SSL is ok. Wist je trouwens dat die enkel satureert door de output gain omhoog te draaien? De input houdt je best rond de -18 db.

 

De CLA compressors dan. Zorg hier dan ook maar dat je je sound niet te hard laat binnenkomen – je kan de input niet apart bijregelen. Een leuk alternatief is de white channel van IKMultimedia. Ik houd van die sound. De CLA2A klinkt lekker op vocals, maar je moet de naald van de GR laten ‘kietelen’, op en neer laten gaan. Als hij direct naar achter springt en daar blijft, wordt je sound rommel en compress je te veel. Zorg er dus voor dat je signaal niet te hard binnenkomt. Gain staging heet dat!

Verder hebben ze samengewerkt met grote producers als Manny Maroquin en Andrew Scheps, en die hebben ook wat in de pap te brokken gehad bij het ontwikkelen van hun signature plugins. Bedenk wel weer dat dit voornamelijk rockproducers zijn. Heb je iets opgenomen en wil je dit inmixen, dan zijn hun plugins ok. Op synthesizers voegen ze naar mijn smaak maar weinig toe. Leuk om mee te spelen, maar ik gebruik ze amper in producties.

Ook qua reverb zijn er volgens mij betere alternatieven. Ze hebben een aantal standaard reverb plugins en een convolution reverb, waar ik nooit een leuke sound uit krijg die lekker zit in de mix. Weerom, wel bij rock, niet bij EDM. De PCM-bundel daarentegen klinkt dat wel weer leuk. Check ook Valhalla.

De S1 mixt je mono en je stereo sound. Gemakkelijk om je geluid wat breder te maken, maar ook daar zijn andere plugins volgens mij beter in. Probeer bijvoorbeeld gewoon eens een delayplugin om je sound breder te maken: zet je mix volledig open, en laat je linkerkanaal ongemoeid. Op je rechterkanaal zet je een delay tussen de 10 en 20 ms en voila – een breed geluid.

Waves doubler is een leuke tool die je signaal in tweeën splits, waarbij je afzonderlijk de pitch en delay kan regelen voor een wijdere sound. Leuk voor leads, layer bijvoorbeeld een wijdere sound achter je mono-lead voor meer stereo spread. Ook handig voor bijvoorbeeld cymbalen bij drum and bass, om ze wat wijder te maken.

De API-collectie is ook wat waard. Je krijgt een compressor die zelfs kan limiten als je hem op ‘analoog’ zet, en een aantal goede EQ’s. Ik boost vaak graag met emulatie-eq’s, omdat die een betere sound garanderen: de curves van de EQ’s zijn vooraf bepaald voor een goede sound.

Verder zou ik je aanraden om NOOIT een Waves-plugin tegen de volle prijs te kopen. Elke plugin komt om de twee à drie maanden wel eens in reclame, en zelfs de bundles. De Gold Bundle is een goed startpunt om te weten te komen of Waves iets voor jou is.

FABFILTER

Iedereen heeft de Fabfilter-EQ. Punt. Het is dan ook een steengoede plugin die je gemakkelijk je sound laat maken. Je kan zelf kiezen hoeveel curves je maakt, en via enkele clicks kun je heel snel tot een resultaat komen. Hun compressor, de Pro-C, heeft verschillende algoritmes. Je kan onder de ‘advanced’ tap kiezen op welke frequenties de compressor toeslaat. Fabfilter heeft verder ook een multiband compressor, die je ook als expander kunt gebruiken: de Pro-MB. Ook Saturn is een aanrader: leuk om je bass te satureren, bijvoorbeeld. Tenslotte staat de Pro-L, de Fabfilter limiter, op de masterchain van vele topproducers. Als je mix goed is, dan kan de Pro-L je nummer echt afmaken zonder al te veel dynamiek te verliezen.

 

 

IZOTOPE

EDM mastering was een tijd lang alleenrecht voor Izotope, om een goede reden: hun maximizers zijn geweldig. Ze bieden een all-in-one pakket aan, bij Ozone krijg je bijvoorbeeld onder andere een multiband compressor, eq, saturator en een maximizer. Een andere plugin die veel gesmaakt wordt is Trash2, een multiband distortion plugin. Op zich kan je die plugin kort beschrijven als een waveshaper met presets. Er zitten nog meer modules in, zoals een tweetal filters en een convolution module, die je sounds van oude versterkers etc. laat namaken. Leuk voor als je van experimenteren houdt. Het nieuwe paradepaardje van Izotope is Neutron, ondertussen al aan versie 2. Voorgesteld als de ultieme mixingtool, zet je hem op je track en laat je hem automatisch je track of hele song mixen. Je kan het beschouwen als een tweede producer die je af en toe kan inroepen. Soms ben ik danig verschoten van de goede keuzes die hij maakt, hoe een lead soms aan kracht leek te verliezen maar wél veel beter in de mix paste nadat ik er Neutron op losgelaten had. Het is precies een collega-producer die je sound polisht, of je alleszins op nieuwe ideeën en mixgewoontes kan brengen.

… AND THEN SOME

Er zijn nog oneindig meer bedrijven die plugins verkopen. Sommigen hebben echt wat te bieden, maar anderen vermommen hun eq als superdure plugins en een one-in-all solution. Onthoud ook altijd dat de producers waar jij naar opkijkt meestal maar een handvol third-party plugins gebruiken, maar die dan wel van binnen en van buiten kennen. Ik som nog de plugins op die ik het meeste gebruik, naast die van hierboven.

Sonnox inflator

Klinkt je snare niet hard genoeg? Problemen om die lead boven de rest uit te krijgen? Zet de inflator op je voornaamste element in de mix, of zelf op de master track, en hij haalt alles uit je volume. Dit is voor mij de beste plugin die je dynamiek niet totaal verwijdert wanneer je hem gebruikt. Ook op de masterbuss vindt hij zijn plaats, om het maximale volume uit je track te halen. Use it wisely.

Camelphat

Helaas niet meer te krijgen. Aw. Een alternatief is Camelcrusher, het gratis broertje van Camelphat. Camelphat heeft tien jaar lang aan de top van de distortion-plugins gestaan. Met z’n tube distortion, mech, filters en LFO’s is hij de favoriet van menig producer die hem voor 2014 op de kop heeft kunnen tikken. CamelAudio is daarna overgenomen door Logic, maar sindsdien hebben we er niets meer van gehoord. Als je hem nog ergens kan scoren – go for it! It fucks up your sound in a good way.

LennardDigital Sylenth1, Xfer serum en Vengeance Avenger

Synths werden tot nu toe nog niet besproken. Deze drie synths zijn mijn go-to synths, meer heb je niet nodig, denk ik.

Sylenth1 is een rauwe subtractive synth, ideaal om sounddesign te leren en gebruikt door waarschijnlijk 80 procent van de producers die de laatste 15 jaar hits gehad hebben. Youtube staat vol met tutorials over deze synth, en EDM-producers zoals Martin Garrix layeren presets van Vandalism tot ze de sound krijgen die ze willen, zonder er nog al te veel aan moeten veranderen. Een golden oldie.

Serum is een wavetable synth. Dat betekent dat je oscillator een soort sample is. Je kan kiezen of je die sample laat lopen via een envelope, of dat je op een bepaald punt in het geluid blijft staan en van daaruit verder je sound creëert. Hij heeft alle modulatie-opties aan boord die je je kan indenken, en klinkt megakrachtig als je wilt. Hij doet ook FM, sync, en het ‘benden’ van je waveform dat we kennen van NI’s Massive. Je kan ook op elk moment je sound resamplen, waarbij hij automatisch wordt gebounced naar je eerste oscillator, zodat je van daaruit weer kan vertrekken en er verder aan kan sleutelen.

Avenger klinkt iets minder krachtig dan serum, maar je kan er zowat alles mee. De meesten zullen hem gebruiken voor EDM-sounds, maar je kan er bij bijvoorbeeld drum and bass of tropic house ook mee aan de slag. Hij kan zeemzoet of rauw klinken, en je haalt er gemakkelijk een coole sound uit. Hij doet pure oscillators (sine, square, saw, …) maar ook wavetables, samples en resampling, FM, … Ideaal om je eens uit te leven.

Sausage fattener / Soundgoodizer

Deze plugins zijn de meest misbruikte plugins ever, maar met wat ervaring kunnen ze echt iets toevoegen aan je producties. Ze worden gebruikt om je sound direct een schreeuwerig karakter te geven, ten koste van de dynamiek. Soundgoodizer is een FL-studio plugin, maar je kan z’n grote broertje, Maximus, ook in andere DAW’s gebruiken. De Soundgoodizer presets zitten zelfs bij Maximus. Vergeet wel niet de mixknop naar beneden te draaien, want die staat bij de presets volop open, wat al menig producer in de war gebracht heeft, zo las ik op forums. Let er wel op bij de soundgoodizer dat telkens dezelfde preset gebruiken al je tracks op dezelfde frekwenties zal boosten, dus je mix gaat de mist in. Easy does it.

Valhalla reverb

Ik heb zowat alle bekende reverb plugins, maar ik ben er zeker geen betere producer door geworden. In rock is het the done thing om reverb op een send te zetten, zodat je er je tracks naartoe kan sturen zonder dat het een puinhoop wordt. Dit bespaart ook CPU. In EDM daarentegen werken de meeste producers met verschillende soorten reverb, apart op tracks, en dan zelfs op de ene layer wel en de andere niet. Enkel de tail van een snare met een gated reverb, de body geen reverb. Een gelayerde pluck bestaande uit één droge pluck en eentje met veel reverb. Een room reverb op de zang, én een delay. Een goede producer herken je direct aan het gebruik van reverb.

Welke reverb je kiest, maakt vaak niet veel uit, maar de prijs-kwaliteitverhouding van Valhalla is echt heel goed. Voor Vintageverb en VahallaRoom vinden vaak een plaatsje in mijn tracks, vaak met een gate erachter om de tail in bedwang te houden.