Sound design

1. Drum and bass Sub

Als eerste oscillator neem je een pure sine wave, speel hem laag genoeg op je keyboard of neem hem 24 semitones lager. Layer hier een tweede sine over, en pitch die een vijf- tot twintigtal cent hoger. Vanaf het moment dat je die tweede sine hoger begint te pitchen, hoor je hoe het volume van de beide sines begint te ‘wobbelen’. Hoe hoger je de tweede sine pitcht, hoe sneller de wobble, maar ook: hoe hoger op je keyboard je speelt, hoe sneller de wobble. Daarbij kan je ook nog een FM sine voegen. Heb je een FM synthesizer? Dan kan je via dit trucje je bass wat extra oomph geven. Neem nog een sine wave op dezelfde pitch, of zelfs 12 semitones lager. Meng die met FM met een tweede sine (experimenteer met de toonhoogte van die tweede sine). Heeft je synth sync? Experimenteer hier ook mee. Let wel dat je het geheel wat lowpasst om te hoge frequenties te vermijden.

2. De Saws

A little word on OTT: wat doet OTT eigenlijk? Op zich brengt OTT van Xfer gewoon de hogere frequenties van de saw meer naar boven, zelfs boven die van de fundamental. Op die manier klinkt hij veel agressiever. Daarnaast voegt hij ook nog compressie toe van rond de 15db (!), zodat de meeste noten beginnen met een klik. Wil je een andere plugin gebruiken, dan kun je vaak dezelfde sound bereiken met bijvoorbeeld een distortion plugin, of zelfs met een equalizer, om het hoog meer naar voren te halen, hoewel je met een eq waarschijnlijk niet de gewenste rauwheid krijgt. Wat ik persoonlijk ondervonden heb, is dat producers multiband compression en distortion vaak gebruiken puur om de hoge frequenties naar boven te halen, in plaats van waar ze echt voor dienen: compressen en harmonics toevoegen!

– Supersaw

Niet zo eenvoudig als het lijkt. Zet zoveel mogelijk saws samen en detune ze van elkaar. Vaak hebben synths een eigen manier om dit te doen, met één knop waarmee je de detune bepaalt. Zet het aantal voices per saw tussen de 8 en de 12. Dat is de kern van je sound. Je reset staat uit, je kan een lichte release toevoegen aan je envelope. Vaak gaan producers hier nog wat extra noise (als oscillator) aan toevoegen om het allemaal nog wat ijler te doen klinken. Qua effecten kan je delay en reverb toevoegen, maar een supersaw klinkt sowieso al vrij ijl, dus misschien hier beter mee wachten tot je gaat mixen. Vergeet ook niet: hoe meer detune, hoe verderaf hij lijkt en hoe meer je hem gaat gebruiken voor akkoorden, hoe minder, hoe meer het een echte lead wordt.
Om de hoge frequenties te benadrukken, zou ik dus persoonlijk altijd een multiband compressor op je supersaw zetten. Iets als OTT van XFER werkt heerlijk. Zo krijg je direct een clubsound. Een voorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=KQ6zr6kCPj8#t=1m40s

Redfoo en Sky Blu van LMFAO hebben hier waarschijnlijk twee supersaws gebruikt, want bij de melodie hoor je een korte pitchbend, die je bij de akkoorden niet hoort. Zorg er wel voor dat de saws niet resetten! Elke synth heeft namelijk wel ergens een resetknop. Als reset (ook wel ‘init’ of ‘retrigger’) aanstaat, begint elke waveform bij elke druk op de toets opnieuw, op dezelfde plaats. Gezien je waarschijnlijk met een stuk of 30 – 40 saws zit bij een supersaw die elk ietsje van elkaar gedetuned staan, gaat dit enorm phasen. Staat ie af, dan begint elke waveform op een willekeurig punt, en phaset hij niet. Bij sommige synths staat ie standaard aan (Sylenth1), bij sommige standaard uit (Massive, Avenger).

– Melbourne Saw

Een ‘slappe’ saw die erg gebandpast is, maar toch een coole sound oplevert, vaak gebruikt bij Melbourne Bounce en Trap. Bestaat meestal uit één saw, waar je dan distortion overheengooit samen met één of meerdere bandpassfilters. Met die bandpassfilters maak je je sound: je saw gaat heel benepen klinken. Laat je synth dat niet toe, dan kan je natuurlijk ook twee saws elk door hun eigen bandpassfilter laten lopen. Misschien zelfs drie? Draai maar lekker met die cutoff en resonance tot je een coole sound hebt.
Je kan hier nog een pitchbend aan toe voegen die aan het begin van elke noot speelt: zet een envelope op de pitch die heel snel de pitch via een curve laat omhoogkomen tot aan de noot die je speelt (je modulatie omneer, maar enkel de decay licht omhoogzetten). Wil je nog meer spelen met de pitch? Dan kan je een klik toevoegen door juist de pitchmodulatie omhoog te zetten, en die pijlsnel neer te laten schieten met een heel lichte decay.

Qua effecten werken delay, reverb en compressie hier heel goed. Een eq om nog meer hoog uit je sound te halen kan ook wonderen doen.

Will Sparks met een bass lead: https://www.youtube.com/watch?v=9XPhfzOU1cY#t=2m12s

– Club Saw

Lijkt op de Melbourne saw, maar dan meer detuned. Ze wordt niet gebruikt om akkoorden te maken, maar direct als lead. Neem een veertiental saws, en detune ze, bij sylenth bijvoorbeeld twee saws van elk zeven stemmen. De lowpassfilter moduleer je van volledig open tot ongeveer twee derde open, met een medium decay, om wat beweging te krijgen. Voeg naar smaak een beetje reverb of delay toe. Niet te veel reverb, die gaan we op het einde nog preciezer toevoegen. Haal nu eerst OTT van XFER boven, want die maakt de sound echt af. Je mag de settings vrij extreem laten, schroef eventueel de depth wat terug. Als je nu al teveel reverb hebt toegevoegd gaat het nergens meer naar klinken, dus pas die eventueel ook terug aan. Voeg daarna pas de echte reverb toe, en eventueel een bandpassfitler, al dan niet met de mixknop op 50 procent. Aanpassen maar smaak. Experimenteren maar! Als je nu een melodie maakt, let er dan op dat je zoveel mogelijk moduleert, vooral met de pitch. Een pitch bend op sommige noten kan wonderen doen om wat leven in je song te krijgen. Ga verder loss met bandpassfilters, vooral om een overgang te maken naar een volgend gedeelte van je track.

Vinai gaat loss met de club saw: https://www.youtube.com/watch?v=TL1ByAIf8Ck#t=1m5s

3. Filters en distortion: een perfecte combinatie!

Coming soon…

4. Synthorial

Coming soon…

5. Een waarschuwing bij tutorials. (Je leert te weinig / te complex)

Coming soon…

 

6. Kicks

De uitleg die nu volgt is geenszins kant en klaar. We geven gewoon een aantal basisprincipes mee waarmee je zelf aan de slag kan, samen met wat kant en klare voorbeelden. Want in EDM is de kick koning. Hij maakt of breekt je track, dus je kan maar beter zorgen dat ie juist zit. Here we go! Een zuiver synthetische kick is op zich een sinewave die een speciale pitchbend volgt in drie stappen. Zoals je op de afbeelding ziet (Vengeance Metrum), is er eerst een snelle pitchbend van rond de 8 milliseconden omlaag van ergens rond de 2000 hz tot ergens rond de 200. Dit is ‘klik’ of de transient van je kick. De eerste, snelle bend omlaag is de klik, en wanneer hij aankomt bij de 200 hz. neemt de bend een minder agressieve vorm aan. Hij vertrekt weer verder naar beneden, om uiteindelijk bij de sub aan te komen, zo rond de 60 – 90 hz. Sommige kicks gaan daarna nog een beetje verder omlaag om de sub te doen rollen, maar de meeste subs blijven constant (of houden gewoon al op), want de sub bepaalt de toonhoogte van de kick.

Anders gezegd: als je op de dansvloer staat, dan hoor je eerst de kick (eerste bend), daarna stampt hij je in je maag (of iets meer naar beneden  ), en tenslotte doet hij de dansvloer daveren (sub). Je kan kicks ook gaan layeren. Ik heb het lang geprobeerd door een tweetal kicks te nemen en op de ene een highpass en de andere een lowpass te zetten rond hetzelfde frequentiegebied, en ze dan te combineren. Die kicks trokken nergens op. Veel beter is te layeren in tijd: zet één kick met een goede attack vanvoor, en maak hem heel kort, zodat je hem enkel de eerste tien milliseconden hoort. Plaats daarachter een kick met een goede oomph, de body van je kick en de sub, die je een tragere attack meegeeft, zodat de transient wegvalt en plaatsmaakt voor die van je eerste kick:

Eventueel kan je de body en de sub echt nog verdelen in een aparte body en een aparte sub. Op deze manier haal je het hoog en het laag uit je aparte kicks door de kick op het juiste moment te laten ophouden of te laten beginnen, in plaats van alles over te laten aan je equalizer. Natuurlijk ga je hier nog altijd moeten eq’en: haal het laag uit de transient en het hoog uit de body en de sub. Let ook vooral goed op het frequentiegebied waar de kickdelen elkaar raken. Probeer met cuts te werken om je kick zo proper mogelijk te krijgen.
Even alles op een rijtje:
Boven de 200 hz: dit noemen we de transient van de kick. Slechts tien milliseconden, maar dit is het onderdeel van de kick dat de luisteraar echt hoort. Valt goed op te drijven met distortion, om een echte lekkere klik te krijgen met veel overtones. Hiermee begint je kick.Na de transient: tussen de 200 hz en de 100 hz, vrij laag dus – de oomph. Kicks you in the nuts. Probeer deze regio eens te boosten met een eq, dan hoor je echt wat ie doet. Onder de 100 hz: de sub, het einde van je kick. Laat de dansvoer shaken. Afhankelijk van de muzieksoort lang of kort, waarna de subbass dan weer tijd heeft om tevoorschijn te komen. Maak je de sub van de kick lang, dan moet je de subbass heel goed sidechainen of eventueel zelfs weglaten. Cool is dat je dat ook ziet aan de waveform van je kick. Het begint met golven die heel snel op elkaar volgen: de transient. Daarna is er al wat meer ruimte tussen, de ‘oomph’, en de bij de staart van de kick, de sub, staan de waves nog verder uit elkaar.

Nog enkele algemene tips:

– eq doet wonderen. Probeer vooral in het hoog uit wat er gebeurt als je bepaalde peaks cut. Probeer er bijvoorbeeld eens een vijftal naar beneden te halen en kijk wat er gebeurt. Door veel peaks uit het hoog te halen verschuift de balans sowieso wat naar het laag, wat vaak een coolere sound oplevert.
– Nog niet tevreden met je sound van je transient? Layer dan je kick met een andere kick uit een samplepack voor een andere sound, maar zorg ervoor dat die nieuwe kick heel kort is, zodat je enkel de transient layert. Vergeet niet te highpassen vanaf 200 hz. Twee kicks zullen onder de 200 hz nooit (zonder ze te splitsen in body en sub) samen passen. Nooit. Never. Jamais.
– Hoe krijg ik m’n kicks zo luid als andere EDM-producers? Het antwoord is ‘nooit’ als je de regels niet durft te overtreden. Die andere producers wiens kick zo luid is, laten hun kicktrack gewoon, laat ons zeggen, 5db clippen, en zetten een clipper op de output van hun mastertrack om zo hun hele song onder controle te houden. Op de foto’s hieronder zie je een kick van Bazzism die zo’n 4,05 db clipt. De afbeelding daarnaast is op die van de masterchannel, op hetzelfde moment gemaakt, waarbij je ziet dat hij mooi onder de 0db blijft. In dit geval gebruikte ik de soft saturation mode van de Glue Compressor op de masterchannel, maar er zijn nog plugins die prachtig clippen: je track blijft onder 0db en blijft overeind zonder te distorten of zonder storend te gaan pompen. Maar zet je de clipper af, dan hoor je natuurlijk veel beter dat de kick veel harder staat dan de rest van de instrumenten.

Kickplugins

Er bestaan fantastische kickplugins die je zullen helpen je perfecte kick te maken. Afhankelijk van welke muziek je maakt, de vier bekendste:
– Vengeance’ Metrum. Maak eerst je kick met een sinewave die je perfect aan kan passen qua pitch en volume, voeg daarna samples toe om hem af te maken. Je kan die samples tunen, highpassen, lowpassen, transient shapen, omhoog of omlaag pitchen, … Voor elk onderdeel heb je ook nog eens een aparte volume en pitch envelope. Klasseplugin.
– Bazzism. Simpel, goedkoop pluginnetje met een supersound. Je krijgt enkel een sine waarvan je de pitch en de volume envelope kan bepalen. Bewerk je kick daarna verder met een multiband distortion zoals Trash 2. Hardwell’s favoriete kickplugin.
– Sonic academy’s ‘kick 2’. Op zich hetzelfde als Metrum van Vengeance, maar jammer genoeg geen aparte envelope voor de verschillende delen van je kick.
– Pluginboutique’s ‘BigKick’. Ook weer hetzelfde principe, maar hier kan je met je sine weer meer kanten op. Probeer zeker de ‘body mode’ eens uit, en vergeet beneden niet op ‘edit’ te klikken om je kick nog wat meer oomph te geven.
Enkele klassieke kicks

1. De Hardwell EDM-kick

Hardwell gaf zelf ooit toe de meeste van z’n kicks te maken met Bazzism. Dit kan je zelf dus ook. Open Bazzism op z’n default preset en pas de sub wat aan zodat hij niet te snel en te bruusk stopt. Zet daarna een multiband distortion op je kick, die enkel werkt op de hoge tonen, vanaf 1000 hz (experimenteren!) of iets in die regio. De bass en de sub van de kick laat je met rust. Zoals hierboven beschreven mag die kick gerust boven de 0db gaan (of beter gezegd: moet dat, om een sound als Hardwell te bekomen), waarna je je mastertrack clipt. Natuurlijk kan je hier ook helemaal loss gehen en verschillende Bazzisms layeren. Misschien dan eerst bouncen naar audio of ze tenminste allemaal de juiste envelope meegeven?

 

Een voorbeeldje van deze kick: https://www.youtube.com/watch?v=c6YK2ghtr2o#t=1m47s

2. De Drum-and-Bass kick

Deze kick is meestal vrij kort, en heeft weinig of geen sub. Op die manier is hij heel geschikt om in z’n geheel te boosten met bijvoorbeeld Sausage Fattener zonder dat ie slecht gaat klinken: je kan het volume fel opdrijven. Twee kenmerken karakteriseren deze kick: ten eerste heeft deze kick dus meestal geen sub, om de sub bass in de track vrij spel te geven, en de attack van deze kick is ook zeker geen ‘klik’ zoals in de EDM-kick. In plaats daarvan worden er vaak analoge kicks en hihats als attack gebruikt, doorgaans langer dan de 10 ms van de EDM-kick. De sine zelf heeft een tragere attack dan bij de EDM-kick, we hebben de transient van de sine dan ook niet nodig. Layer een hihat, wat noise of een analoge kick met de sine, die dan de rol van transient op zich neemt. Verder nog wat eq’en: verwijder dus de sub volledig door te highpassen rond 100 hz, en zie dat je kick krachtig is in de regio boven de 100 hz, o.a. door je attacksample(s) daarnaar te kiezen. Verder mag je gerust heel wat mid weghalen rond de 3000 hz. Het gebied rond de 7000 hz laat je dan weer juist wel fel doorkomen, maar boven de 10khz mag je gerust langzaam maar zeker je kick beginnen lowpassen. De Drum-and-Bass kick in all its glory: https://www.youtube.com/watch?v=uRKHCdrJDgM#t=0m56s

3. De Dubstep kick

De Dubstep kick is in feite een Drum-and-Bass kick mét sub. Doorgaans is de sub ook niet lang, maar hij geeft het nodige gewicht aan de kick zodat die meer impact heeft. In plaats van snel en punchy, moet deze kick eerder zwaar en log zijn. Aan deze kick zit ook meer een tail: probeer een deel van een crash met genoeg attack en zeker decay te layeren over je kick, zodat hij wat langer blijft nazinderen. Zet het volume zacht genoeg zodat de tail niet gaat overheersen, maar meer onbewust de indruk geeft dat de kick langer is dan je denkt. Je sine zal dus weer, zoals bij de Drum-and-Bass kick, wat later een rol spelen dan de transient: geef hem goed wat attack mee. Als transient kan je vanalles combineren:
– Een stuk van een andere, karaktervolle kick uit een samplepack. Snijdt genoeg hoog en laag weg met een eq zodat hij niet stoort met je sine.
– Een clap. Die kan zelfs helemaal doorklinken na de transient, zodat je kick wat karakter krijgt. Weerom het hoog en het laag weg-eq’en.
– Een gesloten hi-hat: perfect om de highs wat meer attack te geven. Je kan je envelope van je sampler zelfs zo instellen dat je echt alleen maar de begintick hoort.
– Zoals gezegd, een cymbaal of wat white noise, zodat je kick ook een noisetail krijgt. Geef een goede attack en decay mee naar smaak, maar vergeet niet te lowpassen en het volume hiervan zo laag mogelijk te houden, anders verschuift je balans teveel naar de hoge frequenties en heeft je kick minder impact.
Een Skrillexkick in actie: https://www.youtube.com/watch?v=WSeNSzJ2-Jw#t=0m41s